عوارض بوتاکس پیشانی و روش های درمان آن

آیا تا به حال قصد انجام تزریق بوتاکس را داشته اید ولی از احتمال حساسیت به آن، احساس نگرانی می کنید. نگرانی شما کاملاً طبیعی است. تمام کسانی که جراحی های زیبایی را انتخاب کرده اند، همین احساس را تجربه می کنند. با این حال، بروز واکنش معکوس یا حساسیت زا به بوتاکس، به ندرت اتفاق می افتد. در سال های 1989 تا 2003، تنها 36 مورد ابتلا به عوارض جانبی، به سازمان غذا و دارو (FDA) گزارش شده بود. به گفته ی پزشکان از هر 36 نفری که دچار عوارض جانبی شده اند، 13 نفر به یک بیماری زمینه ای مبتلا بوده اند.

تحقیقات نشان می دهند که بوتاکس زیبایی، حتی از بوتاکس درمانی نیز ایمن تر است، زیرا در دوز پایینتری تزریق می شود. به طور کلی، احتمال خطر واکنش حساسیت زا به بوتاکس بسیار جزئی است و تزریقات کاملاً ایمن هستند. در مطلب زیر با رویکرد بوتاکس، نحوه مراقبت پس از آن و عوارض بوتاکس پیشانی بیشتر آشنا می شوید.

بوتاکس پیشانی

آیا تزریق بوتاکس، عوارض جانبی دارد؟

مانند هر رویکرد پزشکی دیگری، بوتاکس نیز ممکن است عوارض جانبی اندکی داشته باشد. آگاهی از عوارض جانبی بوتاکس می تواند در تصمیم گیری شما نقش بسیار مهمی داشته باشد. یک پزشک خوب، در مورد رویکرد، عوارض جانبی احتمالی و مدت زمان ماندگاری آنها، اطلاعاتی به شما ارائه می دهد. شما همیشه برای انجام هر رویکرد پزشکی، باید به یک متخصص پوست یا جراح با تجربه و دارای مجوز مراجعه کنید و بوتاکس درمانی یا زیبایی هم از این قاعده مستثنی نیست.

تزریق بوتاکس در صورتی که توسط یک فرد حرفه ای انجام شود، معمولاً هیچ خطری به دنبال ندارد. در صورتی که تزریق بوتاکس شما مطابق با استاندارد های سازمان غذا و دارو نباشد، یا توسط یک پزشک بی تجربه انجام شود، احتمال بروز عوارض جانبی منفی بیشتر می شود. اکثر پزشکان، توصیه می کنند، در صورت بارداری، شیردهی، یا آلرژی به پروتئین شیر گاو، از انجام بوتاکس خودداری کنید.

7 نوع واکنش حساسیت زا به بوتاکس

1.درد، التهاب و کبودی خفیف

اغلب اوقات، حساسیت و آلرژی به بوتاکس و فیلر ها، در ناحیه اطراف محل تزریق اتفاق می افتد. درد خفیف، ورم و کبودی پس از تزریق بوتاکس، بسیار شایع است. حتی کوچکترین سوزن نیز می تواند موجب کبودی یا ورم شود. وقتی که یک رگ خونی آسیب دیده در ناحیه اطراف تزریق، خونریزی می کند، کبودی ایجاد می شود. برای جلوگیری یا به حداقل رساندن این شرایط، می توانید اقداماتی را انجام دهید، اما همیشه باید در مورد شرایط فردی خود با پزشکتان صحبت کنید.

عوارض بوتاکس

راهکارهایی وجود دارد که در صورت ظاهر شدن کبودی می توانید انجام دهید:

در صورت مصرف هرگونه مکمل یا دارو، برای توصیه های فردی با پزشک خود مشورت کنید.

2.علائم شبه آنفلوانزا

در پژوهشی که اخیراً انجام شده، 9.2% از 12 بیمار بررسی شده، علائم شبه آنفلوانزا را گزارش کردند. علائم شبه آنفلوانزا، معمولاً در عرض یک هفته پس از درمان رخ می دهند و خفیف یا متوسط هستند. علائم، به صورت عفونت مجاری تنفسی فوقانی همراه با تب و خستگی خود را نشان می دهند.

چه کاری باید برای تسکین این شرایط انجام داد؟

علائم شبه آنفلوانزا را می توان مانند هر آنفلوانزای دیگری به راحتی درمانی کرد. برای بهبودی، این اقدامات ساده را دنبال کنید:

• استراحت
  • نوشیدن مایعات فراوان
  • استامینوفن برای درد و تب
  • حمام بخار
  • استفاده از دستگاه بخور
  • امتحان کردن داروی خلط آور

پیش از مصرف هرگونه دارویی پس از تزریق بوتاکس، توصیه می شود ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

Molluscum Contagiosum

3.سردرد

یکی از عوارض بوتاکس پیشانی سر درد است. برخی از بیماران ممکن است پس از انجام تزریق به پیشانی، سردرد را تجربه کنند. متخصصان، در مورد علت سردرد اتفاق نظر ندارند. برخی از فرضیه ها در مورد علت سر درد عبارتند از:

چه کاری باید در مورد آن انجام داد؟

با اینکه علت سردرد ممکن است ناشناخته باشد، به سادگی می توان آن را با دارو های بدون نسخه مانند استامینوفن، درمان کرد. مصرف داروی مسکن باید در عرض چند ساعت یا چند روز، سردرد شما را تسکین بخشد. همیشه در مورد علائم خود با پزشک مشورت کنید. او ممکن است بر اساس شرایط فردی شما، توصیه هایی را ارائه دهد.

4.یبوست و حالت تهوع

ناراحتی معده، حالت تهوع یا یبوست در 1 تا 10% از بیماران اتفاق می افتد. علائم گزارش شده، خفیف یا متوسط هستند و معمولاً چند روز تا چند هفته طول می کشند.

حالت تهوع

چه کاری برای بهبود این علائم باید انجام داد؟

درمان ناراحتی معده در اثر یبوست و حالت تهوع، می تواند ساده باشد:

• مصرف میوه ها و سبزیجات را افزایش دهید.
  • برای تسکین معده خود، چای زنجبیل بنوشید.
  • غذاهای ملایم و کم چرب بخورید.
  • طبق تجویز پزشک، مکمل فیبر یا داروی ملین مصرف کنید.
  • دوش آب گرم بگیرید.
  • ورزش سبک 3 الی 5 بار در هفته

5.خشکی دهان

شما ممکن است متوجه شوید که دهان شما پس از تزریق بوتاکس دچار خشکی شده است. این حالت غیر معمول نیست و معمولاً ظرف مدت چند روز رفع می شود.

هریک از علائم زیر، می توانند نشانه ی خشکی دهان در اثر تزریق باشند:

مشکل در بلع

برای تسکین خشکی دهان، نکات زیر را امتحان کنید:

• به طور مکرر جرعه های کوچک آب بنوشید.
  • یک آبنبات بدون قند بمکید.
  • یک آدامس بدون شکر بجوید.
  • از دهان شویه بدون الکل استفاده کنید.
  • از راه دهان نفس نکشید.

6.دیسفاژی یا مشکل در بلع

از آنجا که واکنش به بوتاکس در بین افراد مختلف، متفاوت است، دیسفاژی یا مشکل در بعل، می تواند حتی پس از ماهرانه ترین تزریق ها نیز اتفاق بیفتد. در حالی که، یک دوز تزریقی ممکن است برای یک بیمار کافی نباشد، همین دوز می تواند برای یک بیمار دیگر زیاد باشد. این امر موجب انتشار مواد سمی به عضلات نزدیک محل تزریق می شود. عوارض جانبی، معمولاً در عرض دو الی 10 روز پس از درمان از بین می روند و اغلب خود به خود رفع می شوند. در مورد علائم دقیق خود با پزشک صحبت کنید تا مقدار دوزی را که در جلسه بعد به آن نیاز دارید، تنظیم کند.

برای رفع این مشکل چه کاری باید انجام دهید؟

اگر به علت انجام بوتاکس دچار دیسفاژی شده اید، اقدامات زیر را می توانید انجام دهید:

اگر غذا یا نوشیدنی، به طور مکرر وارد نای شود، در نهایت می تواند وارد ریه های شما شود و منجر به عفونت گردد. در حالیکه این شرایط بسیار نادر است، اما باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

7.افتادگی پلک

اگر بوتاکس به طرف پیشانی یا ناحیه بین ابرو ها حرکت کند، می تواند منجر به افتادگی پلک شود. یکی از دلایلی که افراد، بوتاکس را انتخاب می کنند، کاهش چین و چروک پیشانی و یا خط اخم عمودی است. گاهی اوقات، ممکن است مقداری از مواد بوتاکس به پلک بالا نفوذ کند و عضله بالا نگهدارنده پلک فوقانی را فلج کند. این امر می تواند موجب افتادگی پلک شود.

برای درمان این شرایط چه کاری باید انجام داد:

افتادگی پلک در عرض 4 تا 6 هفته برطرف می شود، اما شما با این اقدامات می توانید علائم خود را تسکین دهید.

• از قطره های چشمی آپراکلونیدین که به رفع افتادگی چشم (و نه ابرو) کمک می کنند، استفاده کنید.
  • از بوتاکس بیشتری برای مقابله با عضله شل شده استفاده کنید.

انتخاب پزشک مناسب تا حد زیادی می تواند از احتمال بروز عوارض بوتاکس پیشانی جلوگیری کند.

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. کد رهگیری خود را یادداشت کنید یا از آن عکس بگیرید (طی 48 تا 72 ساعت آینده منتظر پاسخ دکتر باشید)