جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا تست hpv مردان برای مردان هم وجود دارد؟

آیا تست hpv مردان برای مردان هم وجود دارد؟

فهرست مطالب

آزمایش hpv مردان چگونه انجام می شود؟ آیا تست hpv برای مردان هم وجود دارد؟ در جواب باید گفت بله، ولی چندان کارآمد نیست. اتفاقی که بعد از آزمایش می ­افتد مهم است. اگر نتیجه پاپ اسمیر برای زنان، حاکی از وجود سلول ­های غیرعادی در دهانه رحم باشد، می ­توان این سلول ­ها را از بین برد تا تبدیل به سرطان نشود.

اگر تست ویروس پاپیلوم انسانی برای مردان وجود داشته باشد و نتیجه مثبت شود، تنها کاری که می ­توان انجام داد این است که منتظر بمانیم تا ویروس از بین برود. به محض ورود ویروس به بدن، هیچ روش درمانی برای از بین بردن آن وجود ندارد. در ادامه مطلب تست hpv مردان را بیشتر توضیح خواهیم داد.

hpv مردان

اگر به شما بگوییم نصف مردان آمریکا مبتلا به نوعی بیماری مقاربتی هستند که منجر به سرطان آلت تناسلی می ­شود و هیچ آزمایشی برای آن وجود ندارد، چه حسی پیدا می ­کنید؟ به گفته مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، 79 میلیون نفر از زنان و مردان آمریکا مبتلا به ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)، هستند. براساس تحقیقی که در مجله سرطان­ شناسی JAMA منتشر شد، 45% از مردان آمریکا دچار HPV هستند که در این میان، 29% بین 18 تا 22 و بیش از 46% بین 23 تا 27 سال سن دارند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری: «این ویروس آنقدر شایع است که تقریبا تمام کسانی که از نظر جنسی فعال هستند، درصورت عدم دریافت واکسن HPV، در یک مقطع از زندگی به آن مبتلا می­ شوند». HPV می تواند منجر به زگیل تناسلی و سرطان در مردان و زنان شود – این ویروس همچنین می تواند سرطان دهانه رحم، آلت تناسلی، مقعد و گلو را ایجاد کند.

اما هیچ تست منظمی برای تشخیص وضعیت HPV وجود ندارد. زنان معمولا هر سه سال یک بار در چک آپ منظم پاپ اسمیر، از نظر سرطان دهانه رحم معاینه می­ شوند. اما هیچ آزمایشی برای معاینه منظم مردان تایید نشده است. در ادامه به دلیل این امر اشاره می­کنیم اما ابتدا نگاهی بیندازیم به این ویروس شایع و کمی بیشتر با آن آشنا شویم.

 نحوه ابتلا به HPV

 این ویروس از طریق تماس پوستی منتقل می ­شود که ممکن است جنسی باشد یا نباشد. یعنی در واقع، همه ما در معرض تماس با این ویروس قرار داریم. ممکن است فردی که از نظر جنسی فعال است، به گونه ­ای از این ویروس مبتلا شود، که منجر به زگیل تناسلی یا انواع خاص سرطان می­ شود.

حتی اگر ویروس علامتی در بدن شما ایجاد نکند، باز هم ممکن است ویروس را به دیگران انتقال دهید، و از آنجایی که چند ماه یا چند سال طول می ­کشد تا علائم HPV ظاهر شود، تعیین مکان و زمان دقیق ابتلا، دشوار خواهد بود.

نحوه ابتلا به HPV

علائم HPV در مردان

در اغلب موارد، مردان مبتلا به HPV هیچ علامتی ندارند. از جمله علائم این بیماری می ­توان به زگیل ناحیه تناسلی، مقعد یا کشاله ران، زگیل عادی روی دست، انگشت یا صورت و زگیل کف پا اشاره کرد. خود ویروس هیچ درمانی ندارد.

روش­های فعلی درمان نیز، علائم این ویروس نظیر زگیل را هدف قرار می ­دهد و شامل دارو و از بین بردن زگیل با سرما درمانی و لیزر می ­شود.

آیا جای ترس و نگرانی هست؟

خیر. در اکثر موارد، HPV خود به خود رفع می­ شود- به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، بیش از 90% از عفونت­های HPV (معمولا طی شش هفته نخست ابتلا) ظرف دو سال توسط سیستم ایمنی از بین می­ رود. اما بعضی از انواع HPV توسط بدن از بین نمی­ رود و منجر به سرطان می­ شود.

سالانه حدود 19400 زن و 12100 مرد، در اثر HPV دچار سرطان می­ شوند. سرطان ناحیه تناسلی در مردان، نسبت به زنان نادرتر است. اما در سال ­های اخیر، عفونت HPV در مردان و ارتباط آن با سرطان، تبدیل به مسئله بحث ­برانگیزی شده است.

در سال 2013، مایکل داگلاس (هنرپیشه مشهور) اعلام کرد سرطان حنجره او مربوط به ویروس پاپیلوم انسانی است که از طریق رابطه دهانی به آن مبتلا شده است. مارسیا کراس، هنرپیشه معروف هالیوود، امسال اعلام کرد در اثر ویروس پاپیلوم انسانی (از همان نوعی که همسرش حدود ده سال پیش در اثر آن به سرطان حنجره مبتلا شده) دچار سرطان مقعد شده است.

چرا تست اچ پی وی مردان نداریم؟

در مردان بدون علامت در واقع، یک آزمایش وجود دارد. مردان می ­توانند درخواست نمونه­ برداری از مقعد داشته باشند. اما مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، انجام منظم آزمایش HPV در مردان را توصیه نمی ­کند. به گفته محققان «تحقیق در زمینه بیماری ­های مسری، به چند دلیل از این موضع حمایت می ­کند:

شیوع زیاد عفونت، عدم وجود تستی که منجر به تشخیص قطعی HPV در مردان شود و به تایید انجمن غذا و دارو آمریکا رسیده باشد، و نبود روش­ های کافی درمان برای این بیماری».

این تحقیق در مجله انجمن استخوان­ درمانی آمریکا منتشر شد و به این نکته اشاره داشت که نمونه ­برداری از دهان یا حلق، روش قابل اعتمادی برای تشخیص HPV نیست. در مردان علامت دار که زگیل یا لک روی آلت دارند می توان با نمونه برداری از ضایعات نوع ضایعه را تشخیص داد و اقدام مناسب درمانی را انجام داد بنابراین تست HPV در مردان به عنوان یک تست غربالگری در افراد فاقد علامت اصلا پیشنهاد نمی شود

روش ­های پیشگیری

مهم­ ترین روش برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس، واکسینه شدن در برابر آن است. واکسن HPV تا 92% احتمال ابتلا به سرطان ناشی از این ویروس را از بین می ­برد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری توصیه می­ کند افراد 11 و 12 ساله، دو دوز از این واکسن را دریافت کنند تا از ابتلا به سرطان ناشی از این ویروس در امان بمانند.

دریافت واکسن تا سن 26 سالگی تایید شده است. تاثیر واکسن روی افراد 27 تا 45 سال کمتر است- اکثر افراد تا این زمان در معرض HPV قرار گرفته ­اند- اما دربرابر انواع دیگر HPV که تا به حال در معرض آن قرار نگرفته­ اید از شما محافظت می ­کند.

اگر از نظر جنسی فعال هستید، استفاده از کاندوم احتمال ابتلا به HPV را کاهش می­ دهد، اما مصونیت کامل ایجاد نمی­ کند زیرا HPV قسمت­ های دیگر بدن را که با کاندوم پوشیده نشده، تحت تاثیر قرار می­ دهد. همچنین می ­توانید فقط با یک نفر که از عدم ابتلای او به ویروس مطمئن هستید، رابطه جنسی داشته باشید. زنان 21 تا 65 سال نیز، باید مرتب تحت نظر قرار بگیرند تا از ابتلا به سرطان دهانه رحم پیشگیری شود.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر M.s دوشنبه ۲۸ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکترهمسرم تازه ازپیاده روی اربعین آمده اند موقع رابطه قسمت خط لباس زیرکنارپا؛ متوجه ضایعه زگیل مانندشدم البته ایشون سابقه اسکین تگ درخط گردن وزیربغل دارند وچاق هستن ودائم عرق میکنندلازم به ذکرهست که ایشون چندوقت پیش قسمت گردن که اسکین تگ دارد با ماشین اصلاح موهاشوشیوکردن وبعدموهای ناحیه تناسلی امکان دارد منتقل شده باشد؟ این موضوع خیلی نگرانم کردچجورمیتونم افتراق بدم اززگیل تناسلی؟وآیامسری هست وبه من هم انتقال پیدامیکند؟چه تستی باید همسرم بدهد؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۸ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعات ارسال گردد

      ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۱ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    به نام خدا
    با سلام و عرض ادب خدمت جناب دکتر بزرگوار
    بنده مدتی هست در ناحیه نزدیک مقعدم احساس درد دارم خصوصاً هنگام دفع. برای اینکه بفهمم این درد ناشی از زگیل تناسلی هست یا چیز دیگر، آیا باید آزمایش hpv بگیرم؟ و مطلب دیگر اینکه اگر با مراقبت و رعایت بهداشت، بدون مراجعه به دکتر رهایش کنم، آیا خود به خود برطرف میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر سارا دوشنبه ۱۴ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    بنده بعد از یکبار که با نامزدم رابطه داشتم متوجه شدم زگیل تناسلی دارم
    می خوام بدونم ایا الان نامزدم مبتلا شدن یا خیر و کی ایشون میتونن تست بدن الان حدود ۱۶ روز از اولین رابطه مون گذشته
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۴ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      معمولا در این مدت کوتاه تست لازم نیست

      موفق

  • تصویر کاربر ایسان دوشنبه ۱۴ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    شوهرم روی التش زگیل داشت که با لیزر برداشت،الان چه ازمایشی باید بده تا بفهمیم چه نوع hpv داره؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۴ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام

      بهتره برای ارزایابی دقیقتر به پزشک معالج مراجعه شود

  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر یک هفته میشه متوجه زائده ایی کنار مقعد شدم که سهوا با ژیلت بهش اسیب رسوندم و کمی خونریزی کرد الان یک هفته اس تو همین حالته عکسش رو میفرستم نظرتون چیه این خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 3 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر سینا پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام در صورت دریافت واکسن ممکن است جواب تست خانم ها مثبت شود؟
    جواب تست نوع ۴۰ اومده شریک جنسی اقا لازمه تست بده اگر بله کدام روش تست و پیشنهاد میکنید؟
    نحوه درمان نوع ۴۰ در خانم و آقا به چه صورت است؟
    زمان ابتلا قابل تشخیص است؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی واکسن روی نتیجه تست هیچونه تاثیری ندارد

      در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید بنده بیست سال دارم مرد هستم و مجرد رابطه جنسی داشته ام مدتیست متوجه یک ضایعه بالاتر از مقعدم شدم همچین یک ضایعه دیگر زیر زبان ... بنظرتان اینها زگیل هستند و ایا خطری برای من دارند؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 3 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۰ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر من ۶ سال پیش رابطه داشتم
    چندماه پیش یک زائده خیلی کوچیک کنار آلت تناسلیم پایین تر از ختنه گاهم دیدم
    پیش دکتر پوست رفتم ایشون نتونستن دقیق تشخیص بدن و گفتن ۱۵ درصد احتمال میدم زیگیل باشه ولی واسه اطمینان بیشتر این زائده رو فریز میکنم
    سوال من اینجاست با توجه به اینکه دارم ازدواج میکنم چطور باید متوجه بشم hpv دارم.
    چه توصیه ای دارین.
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۰ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در موارد مشکوک تست HPV PCR کمک کننده است

      تزریق واکسن گارداسیل برای همسرت موثر خواهد بود

  • تصویر کاربر سپیده دوشنبه ۱۳ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما دکتر گرامی
    یکسال پیش برامدگی هایی شبیه زگیل در اندام تناسلی من ظاهر شد تست hpvو پا‌پ اسمیر دادم و جواب منفی بود
    دکتر گفت این برامدگی ها زگیل تناسلی هستند که از طریق تعدد رابطه جنسی خارج از ازدواج بوجود میان ولی لی از نوع hpvنیستند در صورتی که من رابطه غیر از همسر نداشتم وهمسرم هم ادعا میکنه که نداشته و به من وفادار بوده با این حال فکر من رو خیلی مشغول کرده وباعث شده نتونم رابطه ی عاطفی خیلی خوبی باهمسرم بر قرار کنم ممنون میشم در این رابطه من رو راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۳ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد

      موفق

  • تصویر کاربر Raha شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ممنون که دلسوزانه راهنمایی میکنین همیشع.
    ایا زواید ممکنه زگیل باشه؟ یا پاپیلوماوستیبولار دهلیزی؟ حتما با ازمایش نمونه برداری میشه تفکیک کرد؟ چون سرکه زدم همه جا حتی بافت سالم اطراف رو هم سفید کرد
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی احتمال زگیل تناسلی بسیار ناچیز است چنانچه وستیبولار پاپولوزیس مطرح باشد معمولا نیاز به درمان ندارد ولی در صورتی که از نظر ظاهری آزار دهنده باشد لیزر بهترین روش درمانی است. امکان از بین بردن این حالت با دارو وجود ندارد. بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط